ik ben op weg naar Santiago ( are you going to san - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van Tineke - WaarBenJij.nu ik ben op weg naar Santiago ( are you going to san - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van Tineke - WaarBenJij.nu

ik ben op weg naar Santiago ( are you going to san

Door: tientien52

Blijf op de hoogte en volg Tineke

12 Juni 2012 | Spanje, Palas de Rey

Gisteravond nog een pelgrimsmis bijgewoond in Triacastela, hoewel ik gelovig ben opgevoed, ga ik niet meer naar de kerk, alleen om de kerken te bekijken, maar een mis voor pelgrims moest ik toch wel eens meemaken.
Het begon voor mij een beetje als een klucht. De priester deed alsof hij boos was, toen er mensen te laat kwamen, het begon a las siete! en hij dirigeerde ons naar voren, ik zat wat achteraan, kon ik er zo uit.., maar uiteindelijk was het wel bijzonder. Er waren ongeveer 10 mensen ( schijnt in andere plaatsen altijd meer te zijn ) De priester had voor alle talen een A 4 tje, zelfs in het Japans.
Het ging over de menselijke en de spirtuele dimensie van de weg en .. wat zegt die weg.
oa volgens hem: de weg kan sportief zijn, cultureel, een middel om zich spiritueel of persoonlijk terug te vinden, een zoektocht. Maar zeker is dat de weg anders is, dan wat je ervan droomde. " de weg " ben jezelf en hij zal jezelf leren kennen, door ontmoetingen, door beperktheden van je lichaam etc, volgens hem en de weg verplicht je na te denken over wat je kan en niet wat je wil. Aan het eind liet hij iedereen in zijn eigen taal ( Engels, Duit, Frans, Spaans, Japans en ik in het Nederlands) een stukje voorlezen, een " hug " en klaar was de mis. Het was bijzonder.
Vanochtend wat later vertrokken en opnieuw stonder er klimmetjes op papier. Het weer is stukken beter dan gisteren, droog, maar koel. De pittige heuvels kwam ik over door te zingen:
ik ben een sterke steenbok,
en ik kan heel goed klimmen.
Ik klim, ik klim
Ik klim de bergen op ( ik ben vandaag zo vrolijk.. )
Had eerst oude steenbok, maar sterk is wel zo toepasselijk.
En dan had ik steeds het flower power lied in het mijn hoofd van de titel. Maar dan santiago en de bloemetjes zitten om mijn frame ( van Hennie) Maar nu ben ik de tekst kwijt.
Zit nu in een albergue, ik heb nog nooit zo dicht op elkaar geslapen en ik lig op de 1e etage van het stapelbed, ook nog nooit gebeurd, dat wordt wat vannacht als ik moet plassen...
Nog 90 km naar Santiago, morgen iets meer dan de helft en dan donderdag redelijk op tijd aankomen in Santiago en de Finistere zit nog steeds in mijn hoofd, tijd zat.
liefs voor allen.

  • 12 Juni 2012 - 19:21

    Johannes V.d.Meer.:

    Ik herken je verhaal heb dezelfde achtergrond. Nog even doorzetten Tineke.

  • 12 Juni 2012 - 19:25

    Aly:

    He buuf wat super wat ben je dicht bij je doel! je bent idd een sterke steenbok. straks moet je nog afkicken als je hier op het friese frisse platteland met je gespierde kuiten een tochtje wilt maken en owat ga je de colletjes missen ( misschien)
    Eerst deze nacht doorkomen met je slaapvriendjes en vriendinnetjes( of zijn er dames en heren zalen?) We hebben alvast een vuurpot aangeschaft, als je straks weer op het raaigras bent dan stoken we een vuurtje en gaan genieten van je reisverhalen. Succes met de laatste loodjes

    liefs Aly

  • 12 Juni 2012 - 20:49

    Marian:

    Super je bent er bijna om in onze werktermen te spreken je doel is bijna Smart!!
    Geweldig Tineke succes met de laatste loodjes!!

  • 12 Juni 2012 - 21:23

    Marjon:

    Wauw wauw wauw! Zo dichtbij, sterke steenbok!

  • 12 Juni 2012 - 21:38

    Hennie:

    zo dicht bij je doel, geniet ervan!!!
    Wat een prestatie, met alles erop en eraan!! Het lijkt wel een een heel leven in 8 weken.
    Super vrouw!!
    Leafs
    Hennie

  • 13 Juni 2012 - 06:48

    Marten:

    Ja tineke je zult je nu wel pelgrim voelen, maar en ieder mag en heeft ook weer zijn eigen gedachte daarbij, moet ook kunnen.
    Iedereen beleeft het ook op zijn/haar manier, maar mensen ontmoeten is goed voorelkaar.
    Nog een paar kuitenbijters en dan ben je in santiago en blijven zingen dan gaat het vanzelf.(bijna)
    groet.


  • 13 Juni 2012 - 15:23

    Marielle:

    stoer stoer stoer mens. Weer dank je wel voor je verhalen. Tot gauw, liefs.

  • 13 Juni 2012 - 19:49

    Wim Hobers:

    Hallo Tineke,
    Wat bijzonder te lezen dat je donderdag aankomt. Bijzonder: we hebben er in het verleden over gesproken en nu "ineens" bijna realiteit. Ook hadden we het vorig jaar op Oerol over. Nu kom ik donderdag op Terschelling en jij daar waar je zijn wilde. PRACHTIG.

    Liefs
    Wim

  • 15 Juni 2012 - 19:10

    Lee:

    Prachtige verhalen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Nog een maand en dan start mijn fietstocht naar Santiago de Compostela. De voorbereidingen zijn al in volle gang, met de gedachte (die ik ergens gelezen heb) in mijn hoofd: "Als je je fietstassen te vol stopt, heb je geen plek meer voor nieuwe ervaringen". Die nieuwe ervaringen wil ik graag met jullie delen.

Actief sinds 21 Feb. 2012
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 42577

Voorgaande reizen:

07 Mei 2015 - 28 Juni 2015

Hanzesteden

01 Mei 2012 - 28 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: