van santiago naar fisterra en terug naar Santiago - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Tineke - WaarBenJij.nu van santiago naar fisterra en terug naar Santiago - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Tineke - WaarBenJij.nu

van santiago naar fisterra en terug naar Santiago

Door: tientien52

Blijf op de hoogte en volg Tineke

18 Juni 2012 | Spanje, Fisterra

Op 16 juni vertrok ik uit Santiago, het was droog en de zon scheen zo nu en dan. Natuurlijk was ik eerst de weg weer kwijt, een aardige spaanse liep wel 500 meter met me mee en wees me de camino, die moest ik gaan, want dat was de echte camino de Santiago. Het leek me leuk, maar het was echt voor lopers, ik raakte totaal vast in het bos met vele keien en heuveltjes, dus weer terug om uiteindelijk op de goede route te komen .
Eerst druk, maar later erg rustig, het rook heerlijk naar eucalyptus , de beekjes stroomden snel naar beneden na al die regen.
Vlak voor Padron een oud klooster van buiten bekeken ( gesloten), veel oude vrouwen ( altijd met schorten voor) verzorgden de graven.
Na zo'n 60 km overnachten in een casa rural, groot en verder niemand....luxe.
Op vaderdag 17 juni zit ik vroeg op de fiets, het is bewolkt, zo nu en dan een spatje, ik kies voor de kustroute, langer, maar mooi, ook wel druk, maar op deze zondag is het rustig. Na de lunch begon het toch te regenen, niet normaal, het regende zo hard, dat ik het op een gegeven moment niet verantwoord vond naar Fisterra door te fietsen en 20 km. ervoor vond ik een leuke albergue . Bleek ook dat ik de 3000 al gepasseerd was!
18/6 om half9 fiets ik alweer en de zon schijnt. In een klein dorpje met prachtig uitzicht spreekt een oude vrouw met me, ze blijft maar praten over Franco, de oorlog, crisis en hard werken, jammer dat ik veel miste van haar verhaal.
Erg vroeg dus in Fisterra en ik besluit gelijk door te gaan naar Cabo Fisterra, het westelijkste puntje van Spanje, ook één van de verraderlijkste kusten van de wereld. De kaap wordt al heel vroeg beschreven ( bij romeinen, kelten, bij heidenen en christenen).
Het is stil, een steil stuk klimmen, een enkele loper, die al omhoog gaat en bovenaan is het toch bijzonder de 0.00 km paal te zien, het is anders dan in Santiago.
Het is een prachtige plek, de zee en al die rotsen, ik heb de fiets neergezet en ben over de rotsen geklauterd naar het puntje
Vroeger verbrandden pelgrims hier hun kleren, dat mag niet meer, toch had ik een aansteker en fiets broek meegenomen, ik vind het wel een mooi ritueel, maar durfde toch niet goed tot een jongen zijn reisboeken verbrandde en op dat vuur heb ik de broek gegooid....nu nog naar Muxia om me daar in de zee af te spoelen, dan heb ik de rituelen gehad...en fietsen is verslavend. :-) :-)
Liefs voor allen , Hasta pronto

  • 18 Juni 2012 - 18:10

    Marjon:

    Mama wat mooi! Dit is een heel bijzonder einde zo bij de zee, mooie foto's ook! Pas maar op met de verslaving, straks fiets je nog terug naar Leeuwarden ;)
    Dikke kus

  • 18 Juni 2012 - 18:12

    Irene:

    Wat een mooi afrondingsritueel.

  • 18 Juni 2012 - 19:29

    Marijke:

    Alweer geweldig en wat zie je er goed uit!
    Wat zijn de volgende plannen?... door Amerika?

  • 18 Juni 2012 - 20:54

    Marian:

    Weer een heerlijk verhaal om te lezen!
    En als je hulp nodig hebt bij je verslaving dan weten ik en je collega's daar wel raad mee:-)

  • 19 Juni 2012 - 07:41

    Geert:

    Prachtig Tineke, en nu maar weer terug naar Santiago om je nog een keer te laten bewieroken. Want dat heb je wel verdiend.xx

  • 19 Juni 2012 - 16:35

    Marielle:

    ja zo doe je dat, met die rituelen, mooi. Prachtige foto. Liefs, tot gauw.

  • 20 Juni 2012 - 05:59

    Jozefien:

    Wat mooi Tineke, al die rituelen en op een plek die zo bj jou hoort...de zee(licht ,lucht en water)!!!
    En weg met de ballast..... liefs,Jozefien

  • 20 Juni 2012 - 11:52

    Hennie:

    Tineke,
    geweldig zo als je het doet,
    het kan een verhal op Oerol worden. Ik heb je gemist tussen de oerol gangenrs maar weet dat je het goed hebt.
    Oantsjen

  • 21 Juni 2012 - 11:31

    Janny:

    Wat een mooi verhaal zeg... en wat een belevenissen, we zijn benieuwd naar je verhalen...geniet nog maar even, voor je het weet zit je weer op de oostergoweg!
    groetjes van mij en Evelien

  • 23 Juni 2012 - 19:48

    Aly:

    Heeeeeeeeeeeeh buuf wat een mooie stoere foto's you did it
    see you soon!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Nog een maand en dan start mijn fietstocht naar Santiago de Compostela. De voorbereidingen zijn al in volle gang, met de gedachte (die ik ergens gelezen heb) in mijn hoofd: "Als je je fietstassen te vol stopt, heb je geen plek meer voor nieuwe ervaringen". Die nieuwe ervaringen wil ik graag met jullie delen.

Actief sinds 21 Feb. 2012
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 42561

Voorgaande reizen:

07 Mei 2015 - 28 Juni 2015

Hanzesteden

01 Mei 2012 - 28 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: