waarheen pelgrim, waarheen gaat gij? - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Tineke - WaarBenJij.nu waarheen pelgrim, waarheen gaat gij? - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Tineke - WaarBenJij.nu

waarheen pelgrim, waarheen gaat gij?

Door: tientien52

Blijf op de hoogte en volg Tineke

04 Juni 2012 | Spanje, Burgos

Ja Oane, nou zit dat lied gebeiteld in mijn hoofd. 3 juni laat vertrokken na een heerlijke nacht in het hospederia van de cistercienzer zusters, wat luxer dan een refugio. Het heeft flink geonweerd en geregend en dat heeft zeker voor 10 graden afkoeling gezorgd, heerlijk om te fietsen en waarheen leidde de weg? Allereerst naar het mooie dorpje Belarado met een kerkje San Pedro, er zou een beeld van St. Jakob als pelgrim staan, helaas was het kerkje niet open, wat hier itt Frankrijk wel vaker voorkomt. Er was wel een pelgrimsfestival, oude ambachten en veel inwoners, verkleed als pelgrim.
En toen wilde ik eigenlijk een alternatieve route nemen met een stukje over een oude relgrimsweg. Ik had iets verkeerds gelezen, want de N120 stond ook bekend als tippelzone en daar wilde ik liever niet langs, maar.. ik kwam er terecht en niks gemerkt van tippelen, zelfs toen we zaten te lunchen langs de weg, was er geen belangstelling voor ons, misschien door de helm, ha ha ik kan geen smile maken op dit spaanse toetsen bord.
Het was een beste klim, maar het ging me goed af en zo volgden we toch vanaf een oud kapelletje het pelgrimspad en daalden mooi af naar San Juan de Ortega over keien en zand, ik kon me goed voorstellen hoe de pelgrims hier vroeger ploeterden en we kwamen aan bij een oud klooster, populair bij de pelgrims van heden en we voegden ons op de "blijde" zalen van de lopers, die al lagen uit te rusten. Net op tijd, laatste 4 plekken, matrassen op de grond en maar afwachten of we een warme hap konden krijgen. € 5 voor de nacht en dat compenseerde mooi het hospederia van de afgelopen nacht, zeker als we geen eten meer konden krijgen. Het is een grote refugio en niet al te schoon en eten hadden we nog wel en dat was goed.
Ik heb 15 lessen spaans gehad en alles is weggezakt door de lange franse tijd en toch komt er wel weer van alles boven, kan in ieder geval koffie bestellen, groeten en een plek voor de nacht reserveren. Volgens een Spanjaard moest ik maar 2 maanden hier blijven en continu spaans praten, want het is een gemakkelijke taal, misschien moet ik dat maar gaan doen, ik hou wel van dit land.
Hasta luego en muchas besos voor allen, smile, smile.
Vandaag: in ieder geval een pension gebeld met de vraag voor een double room en dat ging goed in het Spaans.
Het is zo,n slechte nacht geweest, dat ik wil wel weer eens lekker slapen. Ondanks de oordoppen eerst een snurkconcert van wel 30 slapers, toen werd het een plasronde en nota bene staat er om 2.30uur iemand zich uitgebreid te scheren met lopende kraan en dat precies bij de muur, waar ik lag te slapen. Later wel lol om gehad, misschien had ie een date of was er een flashmob, opperde een engelsman. En dan beginnen de lopers zich al weer vroeg te roeren.
Gelukkig was onze tocht vandaag kort, 30 km naar Burgos, meest vlak en we wilden de stad wel bekijken. Voor 12-en waren we er en toen hadden we al een klooster bekeken.
Een kamer midden in het centrum,de fietsen sjouwen we de trappen op, onze was wordt gedaan en wij zijn de stad in. Mooie stad, rustig door het autoluwe verkeer in het centrum. indrukwekkende kathedraal bekeken en straks weer lekker eten.
Hasta pronto.

  • 04 Juni 2012 - 16:26

    Aly:

    He Buuf, ast werom bist dan sjonge we dit ferske! we kin dan wol in tekst op dyn avontuurlijke reis meitsje . Wat lekker dat it in bytsje nofliker is qua temp. De tinte is sneon arriveerd en is wer skjin opromme. Fannacht mar lekker sliepe sunder eardoppen.
    leafs van us

  • 05 Juni 2012 - 09:36

    Christiaan:

    Mooi stukje, muy bien!

  • 05 Juni 2012 - 10:29

    Truusje:

    geweldig Tineke, wat een avonturen allemaal . Het is elke keer weer genieten van je verhalen.
    liefs,
    Truusje

  • 05 Juni 2012 - 12:52

    Marten:

    Geweldig en mooi die verhalen, je bent nu echt in het spaanse land.
    Sommige stukken zijn ook wel weer kaal en dor.
    Volgens mij heb je nu redelijk vlak land tot astroga daar begint weer een klim, maar dat zal nu wel mee vallen na zoveel kilometers denk ik.
    Geniet van het land en de omgeving.
    Ja van snurkende pelgrims heb je geen last als je in je tentje was gebleven, maar dat is een keus geweest.
    Zo leer je ook weer van elke reis.
    Hou het heel en helm op.
    groet
    marten

  • 05 Juni 2012 - 13:59

    Wim:

    Wat heerlijk je zo te volgen. Mooi hoor en fijn dat het zo goed gaat.
    Groet
    Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Nog een maand en dan start mijn fietstocht naar Santiago de Compostela. De voorbereidingen zijn al in volle gang, met de gedachte (die ik ergens gelezen heb) in mijn hoofd: "Als je je fietstassen te vol stopt, heb je geen plek meer voor nieuwe ervaringen". Die nieuwe ervaringen wil ik graag met jullie delen.

Actief sinds 21 Feb. 2012
Verslag gelezen: 744
Totaal aantal bezoekers 42558

Voorgaande reizen:

07 Mei 2015 - 28 Juni 2015

Hanzesteden

01 Mei 2012 - 28 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: