van Selsingen naar Lubeck - Reisverslag uit Lübeck, Duitsland van Tineke - WaarBenJij.nu van Selsingen naar Lubeck - Reisverslag uit Lübeck, Duitsland van Tineke - WaarBenJij.nu

van Selsingen naar Lubeck

Blijf op de hoogte en volg Tineke

19 Mei 2015 | Duitsland, Lübeck

Fietsen op hemelvaartsdag langs de Elbe, nou dat is niet echt leuk ondanks de prachtige route. Hemelvaartsdag is namelijk vaderdag in Duitsland, dit heb ik nooit geweten. Grote groepen mannen op de fiets, maar ook jongeren, meest jongens met bolderkarren vol met drank, een dikke gettoblaster erop.
Volgens een van de mannengroep vieren de vaders vaderdag door te gaan fietsen en vieren de jongeren, dat ze nog niet vader zijn. 'S ochtends word ik nog vrolijk gegroet, 's avonds is iedereen erg dronken en gaan niet van het fietspad af.
Aan het eind van de elberoute stonden wel honderden. Ik was even bang dat op mijn camping het een soort Appelhof (Terschelling ) zou zijn, maar nee, ik kwam op een boerderijcamping terecht en had een prachtig plekje. Wel weer veel stacaravans en campers, maar eindelijk ook andere kampeerders in tenten.
Sommigen op de fiets, anderen met de auto. Een man met auto en kajak, hij zet zijn auto ergens neer en kajakt op de Elbe 4 dagen lang, berekend op de getijden en dan de complete bepakking in de kajak, ook bijzonder.
Een jongen vertelde me dat het gebied hier het Altes Land heet, hij had er een mooi verhaal bij. Olle land zou slecht land betekenen omdat vroeger de Elbe vaak buiten zijn oevers trad, het was ziltig land, totdat de Hollanders dijken bouwden en de grond vruchtbaar werd. Er is nu veel fruitteelt en Olle werd Altes.
Maar ook dat er een schipper voer op de Elbe, het was erg mistig en hij stond met zijn vrouw aan dek. Zag wat opdoemen en stootte zijn vrouw aan : hé alte, Land.
Mooie verhalen.
Hamburg als Hanze stad heb ik overgeslagen, ik had weer een prachtige tocht , boomgaarden, overgegaan in akkerbouw en bossen.
Buxtehude ben ik doorheen gefietst en op het plein heerlijke koffie gedronken.
Deze Hanzestad is door het riviertje de Este verbonden met de Elbe, de Este ontspringt op de Lüneburger heide.
Vandaag ( zaterdag ) werd ik al om 4 uur gewekt door een aubade van een merel bovenop mijn tentstok. Prachtig maar iets te vroeg.
De route naar Lüneburg is prachtig. Ik zie haviken, buizerds en een sperwer en veel klein, niet te determineren grut
Het is vreselijk koud, gelukkig heb ik handschoenen mee, echt nodig, op een gegeven moment regent het en als het weer droog is, houd ik het regenpak maar aan. Lekker warm en soms word ik nog nat gesproeid door sproei-installaties, nodig omdat het land gortdroog is.
Als ik lekkere aardbeien langs de weg koop, hoor ik dat alle Hollanders stoppen en aardbeien kopen, omdat ze weten dat er veel vitaminen inzitten. Duitsers kopen ze niet. Het is aspergetijd en die worden veel gekocht.
Ik sta nu op een gezellige camping, houd hier een rustdag, kan ik morgen Lüneburg bekijken. Heb de was gedaan, dat is ook wel weer eens nodig na een week .
Lüneburg op zondag is erg rustig, fijn voor mij , kon ik overal fietsen. Ook weer een prachtige Hanzestad.

Als ik 's maandags mijn route vervolg, kom ik weer door Lüneburg en de stad is ontwaakt, winkels zijn open, veel mensen en een zonnetje.
Ik had vanochtend alles ingepakt en zat te ontbijten, staat er opeens een ree bij mijn tent . Prachtig, ze komen volgens de camping baas nooit op de camping.
Eekhoorntjes draven door het bos, het is weer een prachtige route, grotendeels langs het Elbe -Lübeck kanaal, zonnetje erbij en wind in de rug.
Ik schrijf niet veel over de cultuur en het ontstaan van de Hanzesteden, dit staat wel uitgebreid beschreven op www. hanzefietsroute.nl of Google want anders ga ik veel overnemen en dat wil ik niet.
Ik krijg allemaal appjes, dat het zo regent in Friesland, hier de hele dag droog , maar nu luister ik naar de tikkende regen op het tentdoek .
18 mei is het nu en ik heb eindelijk vrij Wifi. Ik heb een hotel in Lübeck genomen, gisteren al geboekt en blij, want het is weer koud. Na een hele nacht regen heb ik de tent kletsnat ingepakt en die hangt nu hier in de douche te drogen.
Vandaag dus naar Lübeck gefietst, eerst over Molln, de stad van Tijd Uilenspiegel.
Ik moest even zijn gouden duim aanraken, want dat brengt geluk.
Toen voor het asfalt gekozen ipv grind- en bospaden. Een goed fietspad langs wel een drukke weg. Moest ook nog uitkijken voor vreselijke grote, dikke huisjesslakken, wordt zo glibberig aan de banden.
Laatste stuk wel op grindpad langs het mooie Ratzenburger meer.
Lübeck is een prachtige Hanzestad, de stichting van deze stad wordt algemeen gezien als het begin van de Hanzegeschiedenis. De historische stadskern is tot werelderfgoed uitgeroepen.
Jammer dat bij lopen de heup weer opspeelt, kan dan niet zoveel zien.
Heb maar een rondvaart gedaan. Helemaal om de oude stad heen, ook mooi.

  • 19 Mei 2015 - 22:50

    Inge:

    Ahoi Tineke,

    Wauw, wat een avonturen zeg! Echt leuk om te lezen.

    Veel succes, kijk nu al uit naar je volgende verhaal.

    Groeten van Inge

  • 19 Mei 2015 - 23:00

    Janny:

    Hee Tineke,

    Leuke verhalen! Geniet van je verdere reis!

    Groeten Janny

  • 19 Mei 2015 - 23:36

    Aly En Tseard:

    Dankjewel voor het uitgebreide verslag, je bent aan het genieten!
    Sterkte met de heup.

  • 20 Mei 2015 - 17:06

    Marielle:

    Hoi Tineke, dank voor je update en je interessante verslag. Jij geniet maar ik ook! Liefs, Marielle

  • 20 Mei 2015 - 20:25

    Hennie:

    tineke, wat weer leuk om te horen hoe leuk het is om onderweg te zijn.

  • 21 Mei 2015 - 22:18

    Wies Hogenhuis:

    Ha lieve Tineke, fijn om van je te horen, goed dat je met die opspelende heup kunt blijven
    doorfietsen! Was je nog in Worpswede geweest? En ga je nog naar Rugen? Echt een fietseiland!
    En vergeet Prora daar niet, indrukwekkende geschiedenis.
    Wat een belevenissen en zo mooi dicht bij de natuur, heb het goed met jezelf, en ontmoet
    mooie mensen met mooie verhalen, liefs van Wiesje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Nog een maand en dan start mijn fietstocht naar Santiago de Compostela. De voorbereidingen zijn al in volle gang, met de gedachte (die ik ergens gelezen heb) in mijn hoofd: "Als je je fietstassen te vol stopt, heb je geen plek meer voor nieuwe ervaringen". Die nieuwe ervaringen wil ik graag met jullie delen.

Actief sinds 21 Feb. 2012
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 42569

Voorgaande reizen:

07 Mei 2015 - 28 Juni 2015

Hanzesteden

01 Mei 2012 - 28 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: