van Braunschweig naar Paderborn - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Tineke - WaarBenJij.nu van Braunschweig naar Paderborn - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Tineke - WaarBenJij.nu

van Braunschweig naar Paderborn

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

16 Juni 2015 | Duitsland, Paderborn

Met de trein van Braunschweig naar Hannover gegaan, is maar uurtje, had het kunnen fietsen.
Paar gezellige dagen bij mijn schoonzus, nog het centrum van Hannover in geweest en mezelf kunnen opladen voor de laatste 2 weken. Ben erg verwend en goed uitgerust.
Vrijdagmiddag hebben we Sita van Hannover Hbh gehaald en zaterdagmorgen na een heerlijke frühstück zijn we bepakt en bezakt op weg gegaan. Een beetje in rechte lijn zuidwaarts naar Hanzestad Hildesheim, waar naast andere oude gebouwen 2 kerken zijn, die tot het Unesco wereldcultuurgoed behoren. Veel gebouwen zijn na WO 2 gerestaureerd.
Het was eerst zonnig en drukkend warm, na een stevige onweersbui koelde het wat af, nog wat regen en in de namiddag heerlijk warm, zodat we onze 1e dag samen de macaroni buiten konden nuttigen.
De volgende dag hebben we uitgebreid Hameln bezocht, bekend uiteraard van de rattenvanger van Hameln, die de stad bevrijdde van ratten, niet volgens afspraak betaald werd en toen alle kinderen meelokte.
Dit verhaal werd in een toneelstukje opgevoerd, erg leuk, kinderen in rattenpakjes, zaten echt kleintjes bij.
Mooi stadje ook.
Vandaag pittige lange klimmen door bos en akkers. We wilden ruim 60 km fietsen, kwamen niet verder dan 45, het was al namiddag, eerder een camping opgezocht. De campings zijn niet duur, pp gemiddeld €8, vaak kun je voor de volgende dag broodjes bestellen, was nu ook echt nodig, want ja...weer zondag en nergens wat te krijgen.
De volgende dag route weer opgepakt. Eerst is het fris, maar de zon schijnt en het fietst heerlijk, alleen die heuvels, weer lange stijgingen.
In Hanzestad Lemgo eerst koffie gedronken en toen het stadje bekeken, staat bekend om de heksenprocessen, de burgemeester speelde daar een bedenkelijke rol in.
Gebouwen zijn vaak in Weser Renaissance stijl. De markt is mooi met gezellige terrassen. Een vrouw sprak ons aan, ze hoorde ons praten en dacht dat het het dialect van haar geboortestreek uit Zwitserland was, haar man vond het raar dat ze het ging vragen, maar ze moest het gewoon doen.
Nederland en Friesland kende ze ook.
Bij 50 km vandaag als dagafstand gestopt, het blijft pittig fietsen.
Er is geen camping en we komen in een jeugdherberg met zeer luidruchtige kinderen, vlakbij de Externsteine waar we morgen naar toe gaan.
Jeugdherbergen zijn best aan de prijs, je kan beter een pension zoeken..maar enfin. .een gewoon bed en de kinderen nemen we op de koop toe. Wel jammer van het diner in de open lucht, maar de pizza was ook erg lekker.
Elke ochtend moeten we ervoor zorgen, dat we in ieder geval voor de 1e uren proviand hebben. Nu konden we fruit meenemen dat bij het frühstück was in de jeugdherberg.
Wat olie op de kettingen en weg weer.
Ineens deed de fiets van Sita het niet meer, de ketting was er een stukje afgelopen, bagage eraf, fiets op de kop en mbv 2 takjes uit de haag van een behulpzame vrouw zat de ketting er zo weer op.
De Externsteine in het Teutoburgerwald hebben we bezocht, vlakbij de jeugdherberg. Rotsformatie van massief zandsteen, 13 relatief vrijstaande rotsen, eeuwen oud. Germaans heiligdom, het zonnewendefeest werd er gevierd, later bedevaartsoord van christenen . We hebben de rotsen beklommen en genoten van het uitzicht. Gelukkig waren we vroeg, de eersten ( om 10 uur ging het open ) later kwamen er drommen toeristen, niet zo prettig op die smalle trappen.
Op weg naar Paderborn kwamen we een Brabantse fietser tegen op weg naar Berlijn. Daar mee gesproken, fietst zo'n 100 km per dag, lichter bepakt dan wij.
Wij hielden ook vandaag op bij 50, vroeg op de camping bij Schloß Neuhaus, mooi plekje bij stromend water.
Later op de middag terug gefietst naar Hanzestad Paderborn, de rivier de Pader ontspringt in de stad uit wel 200 bronnen, ongeveer bij onze camping vermengt de rivier zich met een andere rivier.
In de stad werden we nog verrast met een gedicht door een ingezetene van de stad, ging over een paus met een dikke buik en de stad Paderborn.
Overigens zijn we vandaag naar de 425 meter gestegen en weer met een rotvaart gedaald naar plm. 230. Het was wat frisjes en in de afdaling is het dan erg koud. Een mooie route was het.

• 17 Juni 2015 - 07:49

Aly:

Mooi verslag. Jullie zien en beleven veel.Nog veel plezier voor de komende week toegewenst. Wij gaan zaterdag vast ook zwaar bepakt vanuit Leeuwarden zien of we tot Brandenburg kunnen komen.. En dan later Tineke kunnen we onze verhalen uitwisselen. Oant sjen!

• 17 Juni 2015 - 18:06

Hennie:

tineke, hoe is het foar dy mei syn twaaen? liket my gesellich ta, kimn je de moaie dingen e sa diele.

• 19 Juni 2015 - 14:03

Marielle:

Weer veel te zien en te beleven. Nu samen onderweg, is weer heel anders. Nog steeds fijn om zo al lezend met je mee te reizen! Liefs, Marielle

• 19 Juni 2015 - 20:21

Sita:

hoi Tineke, we zitten nu gezellig samen in een pension, maar die heuvels van jou zijn wel bergen hoor, die afdalingen zijn fantastisch , die beklimmingen behoorlijk pittig.