Het Bodden landschap - Reisverslag uit Stralsund, Duitsland van Tineke - WaarBenJij.nu Het Bodden landschap - Reisverslag uit Stralsund, Duitsland van Tineke - WaarBenJij.nu

Het Bodden landschap

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

23 Mei 2015 | Duitsland, Stralsund

Woensdag 20 mei
Al 2 weken onderweg.
Gisteren na mijn diner op weg naar hotel zie je in de dure ( pc hooft ) straat best wel tegenstellingen. Er was een demonstratie van een klein groepje extreem rechtsen tegen vreemdelingen. Veel politie op de been. Een eindje verder zit een jongen met dreadlocks op een harp te spelen, zwervers op een bankje met hun bier en shoppend publiek. In Bremen zag ik veel bedelaars, hier minder.
Lübeck was ik zo uit en dat zonder Gps en met mijn slechte richtinggevoel , maar toch zette ik me even later weer vast, zeker een afslag gemist. Door een jungle heb ik me moeten begeven, diepe plassen en omgevallen bomen. Toen ik opdook uit de bosjes was er een mevrouw met een hond, ze keek verbaasd en zei: " wo kommen sie von? "
Daarna een schitterend tocht langs de kust, 20 meter bosschages tussen fietspad en de zee en rechts weer akkervelden. Het fietst wel pittig, steile korte beklimmingen en snelle afdalingen. Op deze tocht passeer ik de vroegere grens tussen Oost en West. Ik fiets op een voormalige patrouilleweg. Ook kom ik bij Cap Cartone , hier zijn 3 schepen in de Lübecker bocht gebombardeerd door Britten , die dachten dat het een troepentransport was van de Duitse Wehrmacht. Er zaten concentratie kamp gevangenen op. 7000 mensen kwamen om. Een simpel gedenkteken, maar zwaar leed.
Deze nacht had ik een prachtig campingplekje bij een jeugdherberg. Het weer is droog, zonnig en éen van de 1e avonden, waarop ik langer buiten kan zitten. Best prijzig overigens, wel frühstück inbegrepen dat ik nuttig in de Speise zaal met wel honderd kwetterende kinderen.
22 mei
Wat een heerlijke dag. Zonnig en altijd maar goede wind. Veel vitamientjes opgedaan door zon, zee en bos .
In Warnemunde overgestoken met de veerboot tussen reuzen van cruiseschepen door. Rostock heb ik niet bezocht, dat wordt wat teveel van het goede en teveel belasting voor de heup.
Ik fiets op allemaal schiereilanden, onderdeel van het Vorpommersche Boddenlandschaft.
Bodden zijn ondiepe brakke meren, die tussen de kust en de schiereilanden liggen. Veel riet met veel watervogels, een lust voor vogelaars.
Morgen fiets ik er weer een paar over.
De camping hier is groot, maar erg natuurlijk in bos en duingebied. Weer zo'n' avond dat ik buiten kan koken en eten.
Apart is dat hoe oostelijker ik kom de campings duurder worden, maar ja het is ook éen groot toeristengebied.
23 mei.
Voor het eerst dat ik de tent in moest pakken terwijl het regende.
Ik had weinig zin om op pad te gaan, toch zat ik half 10 weer op de fiets en het weer klaarde op.
Maar het wilde maar niet lukken met het fietsen...pap in de benen.
Ik bedacht op een gegeven moment dat ik gewoon de trein zou kunnen pakken in Barth om naar Stralsund te gaan en ook om lekker een hotel te boeken. Die gedachte luchtte wel op.
Het laatste stuk naar Barth over spoorwegtracé gefietst, de trein rijdt er niet meer en in Barth kan je mooi zien hoe het niet bereden tracé overgaat in wel bereden.
Helaas is het niet mogelijk foto's up te loaden. Heb al contact met de site beheerder hier over gehad, maar het lukt nog niet. Jammer.
Ik ben geen enkele Nederlander tegen gekomen en heb ook geen enkele Nederlandse auto gezien.
Er fietsen hier veel mensen, je zou denken ook op een grote tour, maar vaak zijn het dagjesmensen, goed uitgerust met helm, ortlieb tassen en een goede fiets.
Prima om met de fiets de trein in te gaan, veel plek voor de fietsen, men is behulpzaam met het tillen van de fiets in de trein.
En dan in Hanzestad Stralsund op de Gps naar het hotel, wat een luxe, kan hier koken en zit midden in het centrum. Heb gelijk een nacht erbij geboekt, kan ik morgen zonder bagage lekker op Rügen fietsen.
En de tent hangt weer in de douche te drogen!
En wat een prachtige stad is dit!!

  • 23 Mei 2015 - 22:46

    Hennie:

    Wat een prachtig verhaal, ik fiets zo met je mee.

  • 23 Mei 2015 - 22:54

    Kobe:

    Hoi Tineke, wat klinkt dat hearlik sis. Bin suver wat jaloersk :).
    Genietsje der lekker fan fanke en ik hear graach dyn folgjende ferhalen!
    Hooplik meist noch in hiel skoft lekker fytse!
    Kobe

  • 24 Mei 2015 - 20:30

    Selina:

    Hee Tineke! Ik lees met veel plezier je verhalen! Zo te lezen is het genieten en gun je jezelf af en toe wat luxe ☺️ Jammer dat je pijnklachten nog niet verdwenen zijn.
    Nog veel fietsplezier, genietse!
    Groetjes Selina

  • 24 Mei 2015 - 20:32

    Trienke Hoogenberg:

    Hallo Tineke wat ben je al ver liefs en ja groeten van uit het raaigras doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  • 24 Mei 2015 - 20:38

    Aly En Tseard:

    Fijn Tineke om weer weer met je mee te fietsen ( thuis in het boekje)
    Hopelijk heb je kunnen bijtanken!

  • 24 Mei 2015 - 21:54

    Mieke Noorloos:

    Hoi Tineke,
    Leuk om je verhalen te lezen hoor.

  • 28 Mei 2015 - 17:03

    Dieneke:

    Ha die Tineke,
    natuurlijk volg ik je en lees ook je verhalen met plezier. Ik heb wel ontzag voor je, van het naar de stad fietsen word ik al moe. En vorig weekend een nachtje in een klein tentje geslapen, maar ozo koud. Gelukkig lig ik nog tegen een warm lijf aan en wij hadden twee extra dekens bij ons. Op zo'n moment moet ik extra aan je denken. Ik wens je nog veel fietsplezier en geniet van het mooie landschap, want het is een mooi bloemen seizoen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Nog een maand en dan start mijn fietstocht naar Santiago de Compostela. De voorbereidingen zijn al in volle gang, met de gedachte (die ik ergens gelezen heb) in mijn hoofd: "Als je je fietstassen te vol stopt, heb je geen plek meer voor nieuwe ervaringen". Die nieuwe ervaringen wil ik graag met jullie delen.

Actief sinds 21 Feb. 2012
Verslag gelezen: 568
Totaal aantal bezoekers 42522

Voorgaande reizen:

07 Mei 2015 - 28 Juni 2015

Hanzesteden

01 Mei 2012 - 28 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: