el pelegrina.... - Reisverslag uit Vega de Valcarce, Spanje van Tineke - WaarBenJij.nu el pelegrina.... - Reisverslag uit Vega de Valcarce, Spanje van Tineke - WaarBenJij.nu

el pelegrina....

Door: tientien52

Blijf op de hoogte en volg Tineke

10 Juni 2012 | Spanje, Vega de Valcarce

Gisteren erg genoten van mijn tocht, ik zat al vroeg op de fiets na een lekkere nacht. Het is bewolkt en maar 7 graden, het blijft ook bewolkt, maar het is niet erg, met klimmen is het prima zo te doen en in de afdaling doe ik extra kleding aan. Ik vorderde langzaam, de bergen zijn weer zichtbaar, ik stap regelmatig even af bij mooie, bijna middeleeuwse dorpjes, die langzamerhand opgeknapt worden, ook al zijn er veel vervallen huizen te zien. Ik kom Lydia weer tegen en andere fietsers.
Astorga is een prachtige plek, de moeite waard van bekijken en vroeger ook een belangrijke schakel op de pelgrimsroute, mijn stempelkaart is al vol en ik heb daar een nieuwe gekocht. Soms word je even een verzamelaar van stempels, één keertje werd ik daarin wat opgejut door 2 italiaanse fietsers, zij wezen me waar stempels te krijgen zijn.
In Astorga kreeg ik op de trappen Palacia de Gaudi een privé concertje (laat me dat maar denken) van een erg goede gitarist, ...el pelegrina en bici, heb even gedanst.
Maar ja, de berg moest ook nog bedwongen, op naar Cruz De Ferro, rustig geklommen tot 1500 meter, het werd al wat later op de middag en wat miezerig en koud! Helemaal alleen kwam ik eraan, en ja wat moet je nu denken van zo"n monument, een ijzeren kruis op een boomstam, een eeuwenoud punt op een markant punt van de route, pelgrims zouden nu Santiago wel halen, zij legden symbolisch een deel van hun last af door het werpen van een steen aan de voet van het kruis ( woorden van Sweerman.)
Maar er wordt zoveel meer neergelegd nu, het is wat rommelig met van alles en nog wat, toch ontroerde het me wel, veel stenen met herinnering aan dierbaren, die overleden zijn, zo zag ik een compleet herdenkingsboekje van een overleden moeder van drie kinderen met foto,s en al, kippenvel..
Maar ook een stropdas, een bril, bidon etc.
Zelf had ik geen last af te werpen, wel had ik in Frankrijk een mooi steentje bij een kerk gevonden en op de gevaarlijke N120 een stukje rots, die heb ik er symbolisch neergelegd, je wilt het toch wel doen.
Nou het hoogste punt zou je denken en dan een afdaling, vergeet het maar, er kwam nog een venijnig stukje door de Iragopas met nog 10 meter de hoogte in, het werd kouder en toen de afdaling en die was eng, de weg was net hersteld en als ik de remmen los liet zou ik wel meer dan vijftig gaan, maar allemaal gravel en op het hoogste punt had ik mijn fietsenmaker in Leeuwarden gebeld over de remmen (hydraulisch), met wat tips erg rustig gedaald, kon toch nog genieten van het spectaculaire landschap.
Gestopt in el Acebo met net nog een plek in een klein huisje, 2 verkleumde dames vonden het niks en vertrokken weer.
Gegeten met Ieren, moeder en zoon en later nog lang met Australische gesproken over de zin van lopen, fietsen, verslaving en religie.
Vandaag begonnen aan de lange klim over de pas Cebreiro, alvast een gedeelte er op zitten en morgen komt er een zware klim.
Zit nu in een albergue met bijna boven ons dak de snelweg, giga grote viaducten, die gewoon over het dorp gaan.
Lydia is onderaan gebleven, maar we zien elkaar vast wel weer.
Liefs voor allen


10 juni 2012 23:12 | Door: Christiaan
Mooi stuk mama! JE BENT ER AL BIJNA! Ben benieuwd naar foto's van die giga grote viaducten die over het dorp gaan. Dikke kus!

11 juni 2012 16:11 | Door: Tineke
Soms merk ik, als er betere verbinding is, dat stukken of foto,s twee keer geplaatst worden, sorry en lieve Chris, het is imposant die viaducten en foto,s heb ik ervan, maar uploaden kost veel tijd, thuis maar bekijken

  • 10 Juni 2012 - 19:37

    Marten:

    Geweldig tineke,al die belevingen, ja je komt nog wel wat tegen, maar het einde is bijna in zicht.
    Geniet van de laatste dagen op de fiets, want straks is het plotseling afgelopen.
    Straks nog bussen vol zogenaamde pelgrims die het laaste stukje dan nog even lopen.
    Je bent wel een doorzetter als ik dit allemaal zo lees,.

  • 10 Juni 2012 - 20:27

    Wieke:

    Muchacha!
    En dan kijk ik naar die 'beentjes' van je en dan denk ik: Zo he, die hebben haar helemaal naar het westelijkste puntje(Finisterre toch?) van Z. Europa getrapt. Over bergen en dalen, door weer en wind.
    Mag je ook wel ergens even een kaarsje voor aansteken vind ik...
    Wel lekker dat je niet het hele end terug hoeft te fietsen he?!

    Besos y carino W en W

  • 11 Juni 2012 - 07:44

    Oane:

    Nei oanlieding fan dyn beskriuwing oer de klim en ôfdaling troch de bergen, kaam mij noch s an skoalferske yn t sin.
    Wist noch wol ""In bergen en in dalen ,ja overal is G, waar wij ook henen dwalen of toeven, enz.

    In soad nocht en ynspiraasje tawinske Tine

    Oane

  • 11 Juni 2012 - 13:33

    Pieteke:

    Tineke, ik ben iedere dag weer benieuwd naar je vervolg. Wat een heerlijk genieten van alles.
    Nog veel reisplezier en hartelijke groeten van Pieteke en gezin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Nog een maand en dan start mijn fietstocht naar Santiago de Compostela. De voorbereidingen zijn al in volle gang, met de gedachte (die ik ergens gelezen heb) in mijn hoofd: "Als je je fietstassen te vol stopt, heb je geen plek meer voor nieuwe ervaringen". Die nieuwe ervaringen wil ik graag met jullie delen.

Actief sinds 21 Feb. 2012
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 42574

Voorgaande reizen:

07 Mei 2015 - 28 Juni 2015

Hanzesteden

01 Mei 2012 - 28 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: