Frankfurt am Oder, point of return - Reisverslag uit Lovčice, Tsjechische Republiek van Tineke - WaarBenJij.nu Frankfurt am Oder, point of return - Reisverslag uit Lovčice, Tsjechische Republiek van Tineke - WaarBenJij.nu

Frankfurt am Oder, point of return

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

31 Mei 2015 | Tsjechische Republiek, Lovčice

Laatste stuk langs de Oder naar Frankfurt am Oder. Ik wilde de laatste 8 km helemaal door de uiterwaarden gaan. Toch weer onverhard pad gemist ook al had ik de gps aan. Ik vertrouw hem zeker niet.
Ik zie een prachtig uitzichtpunt bij een soort restaurant, lijkt het. Steil omhoog, maar het loopt dood. Zal terug en lekke band. Mijn 1e met deze fiets en ik heb er toch al zo'n 10.000 km mee gefietst. Bepakking eraf en plakken maar. Heb ik geen schuurpapier, dus vroeg ik de werkende dames daar. Ze vertellen dat het gebouw een school is geweest en nu gebruikt wordt voor seminars en hochzeit/geburtstage. Het ziet er wel vervallen uit. Ik ga met éen van de dames naar de krochten van het gebouw. Lijkt wel een bunker en we vinden in een verlaten werkplaatsje een stuk schuurpapier. Gered! Nog even schuilen voor een stortbui en dan is het zo gepiept.
Op weg en ik vind het gemiste, verstopte pad en fiets heerlijk naar Frankfurt am Oder.
Deze Hanzestad stelt me wat teleur, maar ook deze stad is volledig verwoest aan het einde van WO II. Het schijnt een zeer welvarende stad geweest te zijn met een bewogen geschiedenis.
Ik sta nu op een camping bij Helenesee, is een grote zandafgraving met ook al weer erg schone water. Point of return...westwaarts huis, als de wind nu ook nog draait.
Het Deense meisje ( eigenlijk Amerikaans ) komt ook aanfietsen. Gezellig, ik trof haar in Greifswald.
Nog wat wetenswaardigheden over de Oder:
Het viel me al op dat er geen scheepvaart is, dit heeft te maken met de waterstand , in de zomer erg laag en 's winters hoog.
In 1947 is er op 3 plekken een dijkbreuk geweest. Er was wel een 4 km lange ijs barrière bij hoog water. Het water stuwde deze ijsmuur op en op 3 plekken brak de dijk, ook aan Poolse kant .Veel materiële schade, 14 doden.
Met Cathy mijn frühstück gedeeld en samen fietsen we nog een stuk op. Zij kan veel sneller en zij gaat naar Berlijn en dan weer naar Denemarken. Onze wegen scheidden zich.
Verder is vandaag de route niet opzienbarend. Het is erg rustig in de kleine dorpjes op deze zondag .
Ik beland op een zeer leuke camping, waar ik erg vriendelijk word ontvangen en men zeer behulpzaam is .
Het is een natuurcamping, die kan bestaan omdat vaste gasten lid/eigenaar zijn van de camping. Mijn was is gedaan door een zeer lieve vrouw, Evy, en ik lig lekker nu in schone spullen dit te schrijven. Wel te rusten !

  • 31 Mei 2015 - 22:52

    Jan Janny Selina:

    We zijn jaloers op je tocht. Gelukkig voor jou draait de wind vanaf woensdag naar het oosten! Welterusten!

  • 01 Juni 2015 - 19:29

    Hennie:

    Banden plakken van wie heb jij dat geleerd Tineke,
    ik zou zo met je mee willen fietsen heerlijk klinkt het allemaal

  • 01 Juni 2015 - 21:42

    Corrie H.:

    Goede reis verder Tineke! Erg leuk om je reisverslagen te lezen!

  • 02 Juni 2015 - 20:44

    Marjon:

    Je 1e lekke band! Ach dat hoort er dan ook bij ;). Wel een avontuur! Neem je de zo'n mee deze kant op?
    X

  • 03 Juni 2015 - 13:23

    Jozefien:

    Goede Reis verder Tineke!!
    lieve groetjes, , Jozefien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Nog een maand en dan start mijn fietstocht naar Santiago de Compostela. De voorbereidingen zijn al in volle gang, met de gedachte (die ik ergens gelezen heb) in mijn hoofd: "Als je je fietstassen te vol stopt, heb je geen plek meer voor nieuwe ervaringen". Die nieuwe ervaringen wil ik graag met jullie delen.

Actief sinds 21 Feb. 2012
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 42583

Voorgaande reizen:

07 Mei 2015 - 28 Juni 2015

Hanzesteden

01 Mei 2012 - 28 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: