van Stralsund naar Frankfurt am Oder - Reisverslag uit Kuhbrücke, Duitsland van Tineke - WaarBenJij.nu van Stralsund naar Frankfurt am Oder - Reisverslag uit Kuhbrücke, Duitsland van Tineke - WaarBenJij.nu

van Stralsund naar Frankfurt am Oder

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

29 Mei 2015 | Duitsland, Kuhbrücke

De volgende dag buiten Stralsund kom ik 2 duitse dames tegen. Ze fietsen de Oostzee route en zoveel mogelijk langs de zee.
Ik achter hun aan, maar de weg stopte bij een klein haventje. De dames probeerden op een erg slecht pad door te gaan, maar na wat overpeinzingen bij een bak koffie ben ik terug gegaan. Had immers al eens eerder in de jungle vast gezeten.
In Hanzestad Greifswald spreekt een Deens meisje me aan, zij wil naar de Oder en zo naar het zuiden . Ze wil vandaag nog naar Anklam zo'n 100 km verder. Ze had geen overzichtskaart en samen hebben we die van mij bekeken.
Greifswald een prachtig stadje weer met even erbuiten de ruïne van klooster Eldena uit 1199, maar vervallen in de 17e eeuw door plundering van Zweden.
Toen wel 30 km langs de Oostzee gefietst, lekker weer , wind in de rug.
Langs barokke villa,s en hotels, gigantische groot en al druk langs de boulevards, deze route wordt 's zomers ontraden ( Aly en Tseard !!!)
Door een prachtig beukenbos, een hoofdboswachter vond aan het begin van de 19e eeuw dat er een bos aangelegd moest worden tegen verstuivingen en zo konden de dorpjes meer beschermd worden tegen de soms zeer harde zeewind. Zaten wel pittige 16% hellingen in, dat werd dan lopen . ..
Door de zeer drukke badplaats Ahlbeck naar de Poolse grens gefietst en door een stukje Polen naar een Duitse camping prachtig gelegen bij een klein vissersdorpje , leek einde van de wereld wel.
In het mooie vissersdorpje laat ik me de volgende dag overzetten over de UnterÜckersee.
Het waait hard en het boegwater spat hoog op. Over de fietsen heen, die vastgesjord staan op het dek. Gelijk een wasbeurt.
Het leek bij het opstaan zo mooi, lekker zonnetje. Maar de lucht betrok al snel en de wind was hard en koud en deze keer tegen, weet ik ook weer hoe dat is en het is weer zo'n dag dat het niet echt lekker gaat .
En dan moet ik even peptalk hebben via apps en een onverwacht belletje van Sita terwijl ik midden in een bos op een houtstapel zit.
En ook dat het goed is weer een kamer voor de nacht te zoeken.
In Prenzlau kom ik terecht. Een Hanzestad, die aan het eind van WO II bijna volledig verwoest is door het Rode leger.
Ik fiets 's avonds nog een rondje door de stad.
Zag nog een paar mooie oude gebouwen en een hele oude stadsmuur uit 1287, maar ik voelde me verder wat unheimisch.
Wat vreemd volk op de straat en dat heb ik niet zo gauw, dat ik me daar niet lekker bij voel.
Op de Gps vlot Prenzlau uit, weer een mooi pad langs de UnterÜckersee en OberÜckersee. Kwam op een heel klein paadje, er stond: fahrräder absteigen, maar eigenwijs als ik ben deed ik dat niet en oeps daar lag ik in de onderberm, fiets half over me heen en die is zwaar met al die bepakking! Gelukkig goed afgelopen, paar snijwondjes op de kuit.
Een paar meter verder was er links en rechts water .
Zie veel vogels onderweg, die ik natuurlijk niet allemaal herken. Hoor wel de roerdomp. Er zou een vogelaar mee moeten, maar ja dan schiet het ook niet op met de route.
Hanzestad Angermünde doorgefietst , heeft nog oude stadsmuur en barok raadhuis.
Een vos loopt doodgemoedereerd over de weg, schrikt en verdwijnt in het graan veld.
Het weer wordt steeds beter en ik kan wat laagjes afpellen. Wel staat er een straffe ZW wind, ik ben de afgelopen weken erg verwend met wind in de rug.
Ik sta nu aan de Parsteiner See, het meer schijnt het schoonste water van geheel Duitsland te hebben. Er mag niet met motorboten op worden gevaren.
Er komt nog een fietser bij, tenminste zo lijkt het: Chris uit Wageningen,
een vogelaar. Vertelt veel en dan wil hij nog ergens gaan eten. Hij mag wel met mijn macaroni prutje mee-eten, maar hij zoekt liever een restaurant.Vertrekt weer met al zijn bepakking, maar dan lekke band.
Gezamenlijk geplakt en dan laat hij toch wat tassen staan. Een poosje later is hij weer terug en heeft besloten een andere camping te zoeken, het is inmiddels al 20 uur en weg is hij weer, wel wat hilarisch.
Vlak erna steekt een korte heftige storm op. Ook zo weer over, komt vaker voor bij al dit water.
Volgende ochtend ( 29/5) heerlijk rustig aangedaan. Me aan -en afgemeld en daar zit Chris op bankje. Wilde nog even afscheid nemen, omdat ik zo vriendelijk was.
Na een klimmetje vanaf de camping ben ik wel 3 km bijna freewheelend naar het dal van de Oder afgedaald. Ik volg dan nog een stukje van het routeboekje, maar pak dan de Oder-Neisse route op.
Ik heb genoten. Schitterend weer, rust en ruimte, water en veel vogels. Veel ooievaars te foerageren. (Moest dan steeds aan Sanne denken, mijn buurmeisje, zij kregen afgelopen nacht een baby ).
Nu sta ik op een camping zo groot als een voetbalveld bij de Oder. Vriendelijke mensen. Hebben ook een pension en visrokerij erbij.
Morgen naar Frankfurt am Oder.

  • 30 Mei 2015 - 12:01

    Dicky:

    Hoi Tineke,
    Erg leuk om je reisverslagen te lezen!
    Dapper van je zo in je eentje op de fiets.
    Ik weet, je hebt het veel vaker gedaan, maar toch.
    Nog een fijne fietstocht gewenst met hopelijk wat mooi weer.
    Groetjes Dicky

  • 30 Mei 2015 - 16:41

    Wim En Marijke:

    Lieve Tineke, wat een avonturen! fijn om te lezen. we hebben wifi op deze camping.
    we zijn alweer op de 3e camping in Istrie, veel zon,zee en rotsen. alles oke.
    Een heel goede tocht gewenst en niet te eigenwijs zijn, bordjes staan er niet voor niets.
    veel liefs,Wim & Marijke


  • 30 Mei 2015 - 16:48

    Marian:

    Elke keer lees ik weer met een glimlach je verhalen. Je schrijft altijd zo leuk dat ik het gevoel heb alsof ik er bij ben. Ik zie je ook zo voor me liggen onder je fiets

  • 30 Mei 2015 - 18:49

    Maike:

    Zo tineke wat fiets je snel!
    Arno wil wel wat vogels voor je uitzoeken. Dus als je wat foto s hebt verteld hij wel wat het is. Arno is namelijk gestopt met roken en is poep chagrijnig.. :)

    Succes met de wind.. en lekker genieten

  • 31 Mei 2015 - 15:47

    Aly En Jan:

    Hoi Tineke,
    Het is hier zondagmiddag,beetje triest weer in Leeuwarden.We lezen je verslagen met veel plezier.
    Hoever ben je? Frankfurt am Oder ben je alweer voorbij denken we. Jammer van de foto's, zou wel leuk zijn om foto's te zien,hoop dat het binnenkort wel lukt. Veel plezier verder.

  • 31 Mei 2015 - 19:32

    Sita:

    TienTien, mooi dat jij vandaag prachtig weer hebt, wij hebben het niet vandaag, regen, kou en harde wind en dat op 31 mei. Je bent alweer een stuk verder zie ik op de kaart, niet te snel fietsen want dan ben je te snel thuis, hoef ik je niet meer op te halen. Graag mooi weer houden en vooral de wind in de rug. Far de wyn is eltsenien in hurdfietser, Protte wille en genieten , doei doei

  • 09 Juni 2015 - 08:31

    Geert:

    Je bent nu in het gebied waar de ouders van Jana wonen. En waar Jana, Matthijs en Gabriel straks de vakantie gaan doorbrengen. Geert.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Nog een maand en dan start mijn fietstocht naar Santiago de Compostela. De voorbereidingen zijn al in volle gang, met de gedachte (die ik ergens gelezen heb) in mijn hoofd: "Als je je fietstassen te vol stopt, heb je geen plek meer voor nieuwe ervaringen". Die nieuwe ervaringen wil ik graag met jullie delen.

Actief sinds 21 Feb. 2012
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 42512

Voorgaande reizen:

07 Mei 2015 - 28 Juni 2015

Hanzesteden

01 Mei 2012 - 28 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: